AED – Hart Defibrillator op begane grond / centrale hal Lichttoren

De AED / hartdefibrillator hangt naast de achteringang in de centrale hal

AED – Hart Defibrillator op begane grond / centrale hal Lichttoren

Beste bewoners,

In de centrale hal op de begane grond van de Lichttoren hangt sinds kort een AED / Defibrillator. De AED hangt aan de betonnen wand naast de achteringang.

Wat is een AED?

AED staat voor Automatische Externe Defibrillator. Met elektroshocks helpt het apparaat het hart op gang van iemand die een hartstilstand heeft. Tijdens de eerste minuten na een hartstilstand staat het hart doorgaans nog niet stil, maar beweegt het alleen in een ongecoördineerd ritme. Daardoor kan het bloed niet meer worden rondgepompt. De elektroshocks van de AED helpen het normale ritme weer te herstellen. In combinatie met een snelle alarmering van 112 en directe reanimatie kunnen er met een AED dus levens worden gered.

Waarom een AED?

Jaarlijks worden in Nederland 12 duizend mensen buiten het ziekenhuis getroffen door een hartstilstand. De behandeling voor de hartstilstand is met een zogenaamde hartdefibrillator. Iedere ambulance heeft een hartdefibrillator aan boord. Helaas komt een ambulance in veel gevallen te laat om iemand met een defibrillator te kunnen redden. Reanimatie door omstanders in combinatie met ambulancehulp kan de overlevingskans vergroten.

Een veel betere oplossing is natuurlijk als omstanders zelf een defibrillator veilig kunnen gebruiken. Hiervoor is de hartdefibrillator voor leken bedacht. Onderzoek heeft uitgewezen dat defibrillatie door omstanders een overlevingskans geeft van 50% en dat als dit binnen vijf minuten gebeurt in combinatie met reanimatie, de slagingskans op overleven zelfs circa 70% is. Elke minuut dat het langer duurt voordat de defibrillator wordt gebruikt, daalt de overlevingskans met tien procent.

Meer informatie over reanimeren en het gebruik van een AED

Op de site van Hartstichting – Reanimeren in 6 stappen:

Een korte instructiefilm hoe reanimeren met behulp van een AED werkt: